Weblog van een voormalig Veens gemeenteraadslid en controller van Stichting Amerpoort, instelling voor bijzondere mensen met een beperking.
Puur op persoonlijke titel. Reacties en opmerkingen, ook anonieme, zijn uiteraard van harte welkom!

maandag 20 april 2009

Tevredenheid

Vanavond een voorlichting c.q. presentatie gehad over de organisatiestructuur in onze gemeente en feitelijk binnen het gemeentehuis. De voorlichting was bedoeld voor leden van de commissie Middelen. Ben blij dat ik gegaan ben, want ik was de enige van onze partij.

Zonder allemaal details aan te halen wordt onze organisatie omgebouwd van een sectormodel naar een directiemodel. Bestond de organisatie voorheen uit drie sectoren met ieder een sectordirecteur met daaronder allerlei afdelingen en een groot eilandjesgehalte. Nu is het voornemen om per 1 januari 2010 officieel het directiemodel te voeren. Drie directeuren waarvan de algemeen directeur de gemeentesecretaris is en in totaal acht lijnafdelingen en twee stafafdelingen. Twee van die lijnafdelingen gaan zich volkomen bezighouden met het ontwikkelen van beleid en het voeren van (majeure) projecten. De rest van de lijnafdelingen, zoals bijvoorbeeld wijkbeheer, zijn 'slechts' uitvoerend. Die doen al het feitelijke werk.

Op zich zie ik wel wat in zo'n directiemodel. De lijnen zijn korter, de directie is gezamenlijk verantwoord voor alle werkgebieden (en dat was voorheen wel eens vaak anders) en de raad heeft nu maar te maken met twee lijnafdelingen.

Maar deze gehele ombouw van besturen moet ook zorgen voor een andere werkwijze, een andere cultuur van denken en meedenken. Vooral de twee genoemde lijnafdelingen dienen in het bezit te zijn van politieke antennes. Voelen wat er in de raad speelt, voelen wat er op straat of in de wijk speelt en daarop anticiperen.

Want uiteindelijk gaat er het er om dat de inwoner van Veenendaal goed, efficient en naar tevredenheid wordt geholpen met welke vraag of met welk probleem dan ook hij of zij bij de gemeente aanklopt. Daar draait het om. Want je kunt de interne organisatie nog zo goed inrichten en nog zulke hoge cijfers voor medewerkerstevredenheid halen, het gaat uiteindelijk om de tevredenheid van de bewoners in 't Veen. En niets anders!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten