Weblog van een voormalig Veens gemeenteraadslid en controller van Stichting Amerpoort, instelling voor bijzondere mensen met een beperking.
Puur op persoonlijke titel. Reacties en opmerkingen, ook anonieme, zijn uiteraard van harte welkom!

woensdag 5 september 2012

Diftar-ritus


Tijdens de tweede commissie avond van deze ronde staat het Afvalbeleidsplan op de agenda. Hoge ambities qua halen van het scheidingspercentage van 65%. Prima om de lat hoog te leggen.

In het raadsvoorstel worden een aantal extra maatregelen genoemd om die afvalscheiding nog beter te krijgen, zoals vaker ophalen plastic, betalen bij ophalen grofvuil aan huis, optimaliseren afvalbrengstation. Maar ook.. pilot voor invoering Diftar en in 2015 zelfs verder professionaliseren van de papier inname en dus mogelijk groot verlies voor de verenigingen.

Ten eerste dat "betalen voor ophalen"-principe. Ongetwijfeld zullen meer mensen gaan proberen het grof vuil zelf naar het afvalbrengstation te brengen. Dat is en blijft gratis voor bewoners van Veenendaal. Maar er zal ook een ongewild neveneffect ontstaan van dumpen van grof afval elders (op parkeer- en industrieterreinen, andere gemeentes, etc.). Je hebt nu eenmaal mensen die dat geen lor zal interesseren. Dus aan dat principe kleven wat bezwaren.

Dan het Diftar, of te wel geDIFferentieerde TARieven afvalstoffenheffing voluit. Het basisprincipe is simpel: je betaalt als inwoner minder afvalstoffenheffing en daarnaast betaal je per geleegde container een vast bedrag. Doe je het "rustig" aan met de grijze kliko, dan zou je per saldo voordeliger (financieel gezien) uit kunnen zijn. De gedachte er achter is, is dat mensen nu eenmaal gevoeliger zijn voor financiële voordelen en daardoor meer afvalscheiding-bewust zouden zijn. Maar ook hier kleven bezwaren:
  • Ongewilde neveneffecten: als ik mijn kliko 's ochtends buitenzet, kunnen anderen afval bij mijn kliko stoppen. ik betaal de lediging en "de anderen" niks. Evenzo kan het zijn dat als ik na werk weer thuis kom, dat mijn kliko alweer gevuld is met afval van anderen. Ongewenst voor mij persoonlijk dus. Daarnaast kan er meer zwerfafval gaan ontstaan zoals ook bij het "betalen bij halen"-principe.
  • Geen ruimte voor scheiden: de bedoeling is meer te gaan scheiden. Een zak voor plastic, groen voor papier, bruin voor gtf hebben we al. Melkpakken kunnen ook apart ingezameld worden, evenals luiers. Maar de vraag is waar je dat allemaal laat. Nu heb ik de mazzel dat ik een redelijk diepe tuin heb en dat ik met gemak nog extra containers, zakken of bussen zou kunnen plaatsen om nog meer te gaan scheiden. Maar zoveel luxe hebben de meeste mensen niet. Daar zie je al een kliko-drukte van belang in de kleine voortuinen. Kortom: kun je in de praktijk nog meer afval scheiden zonder dat dat ten koste gaat van bijvoorbeeld de woon- en leefomgeving?
Voor de pilot worden alle kliko's gechipped. Daarmee kan dan de vuilniswagen aflezen dat het jouw kliko is en dat jij dus een bedrag moet betalen (dat chippen van die kliko's kost trouwens erg veel geld en ik betwijfel of dat wordt terugverdiend door minder vaak de kliko's te gaan legen, maar dat terzijde). Als die kliko's nu toch een chip krijgen, zou het dan ook niet technisch mogelijk zijn een electronisch slotje te plaatsen om de kliko af te sluiten. Als de chip gelezen wordt, dan gaat het slot open en bij terugplaatsen valt de deksel gewoon weer in het slot. Neveneffect van ongewilde bijdragen in jouw kliko zijn dan verholpen. Tis maar een idee.

Vraag blijft open staan hoe verder te gaan scheiden, hoe dit te realiseren bij weinig of onvoldoende ruimte en hoe we om moeten gaan met zwerfafval en afval verplaatsing?

Invoering Diftar blijft, denk ik, een principiële discussie en die moeten wij misschien eerst voeren voordat wij een pilot gaan opstarten. Overigens kan een pilot ook weer gegevens opleveren om een besluit te nemen. Maar het is in eerste instantie een principiële discussie.

1 opmerking:

  1. hoezo doet men zijn best om afval te hergebruiken? we hebben in ons appartement nog veel goede meubels staan. die willen we allemaal graag laten ophalen door de kringloop. ze kunnen het zo krijgen en alles is in gode staat en kan zo de winkel in. maar.
    we hebben gebeld en ze willen wel langs komen maar nemen maar een beperkte hoeveelheid mee. we moesten precies opgeven wat we op de stoep wilden zetten. halvewege het opnoemen konden we stoppen. meer wilden ze niet hebben. de rest zijn we dus genoodzaakt naar de stort te brengen. daar hadden we al een busje voor gehuurd. maar we gaan toch geen spullen naar de stort brengen die nog goed te gebruiken zijn!!!
    bureucratie ten top.
    we gaan ruimen op 21 september. we zetten zoveel mogelijk op de stoep voor de kringloop. hopelijk nemen ze toch meer mee dan ze telefomisch hebben toegezegd.
    wie wil kan ook op 21 sept de spullen bij ons gratis komen ophalen. wat we hebben is te zien op funda. adres dichterslaan. vanaf 9 uur

    BeantwoordenVerwijderen