Manager zijn van een afdeling is soms al lastig, maar het wordt helemaal lastig als je een "slecht-nieuws"-gesprek moet houden met een medewerker. Ik ben daar gewoon niet goed in, gelukkig.
Hoeveel trainingen ik ook inmiddels heb gehad, rollenspellen heb gespeeld, theorieën aangedragen heb gekregen, het blijft moeilijk zo'n gesprek te voeren. Zeker als je ook maar een beetje sociaal gevoel in je donder hebt zitten, blijft het lastig. En zo'n gesprek had ik vanochtend op het programma staan.
Dit gesprek had ik in m'n hoofd al tientallen keren gevoerd. Alle argumenten waarom iemand niet voldoende functioneert opgeschreven. Tips, aanbevelingen en suggesties voor toekomstig werk of functioneren benoemd. Maar zo'n gesprek loopt in de praktijk altijd anders. Vandaag gelukkig 'positief', want het slechte nieuws werd goed opgevat. We hebben samen afspraken gemaakt over de laatste periode en de medewerker in kwestie de ruimte geboden te zoeken naar een andere, passender, functie en bedrijf.
Wellicht werpen de trainingen, rollenspellen, theorieën en 20 jaar werkervaring dan toch hun vruchten af.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten